Probiotyki fakty i mity

Probiotyki fakty i mity

Probiotyki fakty i mity

Nie bez powodu, co raz częściej mówi się, że jelita to nasz drugi mózg. Są one odpowiedzialne bowiem za naprawdę wiele funkcji naszego organizmu. Jeżeli nie dbasz o dobrą formę swoich jelit, wiedz, że w którymś momencie Twoje ciało to poczuje. I nie mówię tu jedynie o najszybszych skojarzeniach ze słowem ‘jelita’ typu wzdęcia, zaparcia czy też niestrawności. Chodzi mi również o poważniejsze objawy jakimi mogą być alergie, nietolerancje pokarmowe, grzybica, trądzik, słaba odporność czy nawet depresja. Pilnując zdrowej, pełnowartościowej diety oraz suplementując się podstawowym produktem wspomagającym jelita- probiotyki możesz zmienić swoje życie o 180 stopni!

Probiotyki- czyli co to w ogóle jest?

Probiotyki to mikroorganizmy, które w większej części mieszczą się w zdrowym przewodzie pokarmowym człowiek. W badaniach naukowych udowodniono, że mają duży wpływ na nasze zdrowie. Potocznie mówiąc są to ‘dobre bakterie’, które pomagają nam zwalczać zakażenia powodowane tymi ‘złymi bakteriami’

Probiotyki występujące jako suplement mają chronić nas przed drobnoustrojami chorobotwórczymi, produkując wiele substancji przeciwdrobnoustrojowych. Ich zadaniem jest zatrzymaniem się w jelitach i wspomagać w powstawaniu prawidłowej mikroflory, który jest bardzo ważnym czynnikiem w naszym zdrowiu.

Wszystkie probiotyki należy przechowywać  w lodówce

Fałsz.
Owszem, niska temperatura jest warunkiem który przedłuża żywotność dobrych bakterii. Trzeba również zaznaczyć , że wszystkie LEKI zawierające bakterie probiotyczne faktycznie obowiązkowo muszą być ulokowane w lodówce. Ale nie wszystkie probiotyki to leki, zatem też nie wszystkie należy przechowywać w niskiej temperaturze. 
W suplementach diety które mogą być przechowywane w temperaturze pokojowej zostały wykorzystane pewne metody które mają przedłużyć żywotność bakterii takie jak na przykład otoczkowanie czy mikroenkapsulacja.
Zatem nie skreślaj suplementu diety tylko dlatego, że producent nie umieścił na nim informacji , że musi być przechowywany w niskiej temperaturze- bo po prostu najwidoczniej produkt jest stabilny w temperaturze pokojowej.)

Probiotyk to lek

Niekoniecznie !
Istnieją zarówno probiotyki posiadające status leczniczy- wysokiej jakości produkty które możesz znaleźć jedynie w aptece.  Ale to nie powód, żeby omijać z daleka produkty nazwane mianem suplementu. Po prostu zwracaj uwagę na etykietę- czy są w nich odpowiednie szczepy bakterii oraz zaufaj renomowanym markom. Ja osobiście z serca mogę polecić takich producentów jak : NOW Foods, Puritan’s Pride, Swanson. Dużym plusem zakupów tego typu produktów w sklepie z suplementami jest fakt, że wychodzi to dużo korzystniej finansowo. Zatem polecam! 

Jogurt to probiotyk 

Fakt! , ale…
Istnieją produkty spożywcze, które możemy śmiało nazwać probiotykami. Do swojej diety warto dołączyć przede wszystkim: kiszona kapusta, kiszone ogórki, jogurty naturalne, maślanki , kefiry, zakwas z buraków i kwas chlebowy . Nawet takim małym wkładem do naszej diety znacząco poprawisz komfort swoich jelit i będą Ci naprawdę wdzięczne.
Więc zatem jakie ‚ale..’?
Szczepy bakterii które możemy znaleźć w jogurtach probiotycznych niestety nie są do końca wytrzymałe na oddziaływanie kwasu solnego oraz żółciowego. A co to oznacza? Że duża ich część niestety ginie w żołądku i nie dociera do jelita grubego- czyli docelowego miejsca.  Dodatkowo nie posiadają możliwości osiedlenia się w przewodzie pokarmowym i większość z nich nie przylega do nabłonka jelita- skutkiem tego jego cecha prozdrowotna i użyteczność skorzystania z niego np. podczas antybiotykoterapii jest nieznaczna. 



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.


%d bloggers like this: