Żelazo

Żelazo

ŻELAZO

Żelazo jest jednym z niezbędnych minerałów, który prowadzi do prawidłowego funkcjonowania praktycznie większość istot żywych- roślin, zwierząt, ludzi.
W organizmie człowieka jest składnikiem hemoglobiny i licznych enzymów.

Rola żelaza w organizmie człowieka

Odpowiednia ilość hemoglobiny

Niedobory żelaza powodują niedokrwistość, popularnie znaną jako anemia.
Spowodowane jest to niższym poziomem od normy wartości hemoglobiny i erytrocytów.
W skutek czego człowiek może być:
-przemęczony
-ciągle senny
-włosy i paznokcie będą łamliwe
-skóra szorstka i blada.

Prawidłowa praca mięśni sportowców

Żelazo buduje mioglobinę (która zlokalizowana jest w tkance mięśniowej) , w skutek czego mięśnie mają odpowiednie dotlenienie podczas zwiększonej aktywności fizycznej

Odporność organizmu

Odpowiednia ilość żelaza w organizmie jest niezbędna do utrzymywania  prawidłowego funkcjonowania układu immunologicznego. Ma również właściwości przeciwutleniające,  chroni przed infekcjami.

Źródło żelaza w pożywieniu

Przyswajanie żelaza z diety jest zmienne, zależne od źródła. Dieta oparta na warzywach pozwoli nam przyswoić nam 1-2% żelaza, natomiast typowo mięsna 25%.  Popularną, mieszanądietąprzyswoimy 10% żelaza.

Sheftel AD, Mason AB, Ponka P. The long history of iron in the Universe and in health and disease.BiochimBiophys Acta 2012; 1820: 161-187.

Najlepszym źródłem żelaza jest mięso, ryby, wątróbka, krewetki. Bogate również w ten minerał są żółtka jaj, twaróg, orzechy, mleko, warzywa strączkowe

Dzienne zapotrzebowanie żelaza

Zapotrzebowanie żelaza w organizmie człowieka jest zmienne- zależne od płci, wieku i kondycji.

Osoby dorosłe:
Mężczyźni około  11mg/dobra
Kobiety do 18 mg/doba
 ~kobiety w ciąży i w trakcie karmienia ok 27mg/doba

 Interna Szczeklika. Podręcznik chorób wewnętrznych. Kraków: Medycyna Praktyczna, 2012, s. ?. ISBN 9788374303361

Co powoduje obniżenie poziomu żelaza w organizmie

-niewłaściwa dieta, zawierającą zbyt małą ilość żelaza
-zaburzenia wchłaniania
-po zabiegach/wypadkach z dużą utratą krwi
-przy obfitych menstruacjach kobiet

Nadmiar żelaza?

Zdarza się to naprawdę rzadko, ponieważ z samego pożywienia nie da się ‚przedawkować’ żelaza, a lekarze powinni  zawsze tak oblicza dawkowanie i czas leczenia żelazem, aby wyrównać parametry morfologii krwi oraz uzupełnić ponownie jego ustrojowe zapasy, a nie powodować nadmiar pierwiastka w organizmie .

Objawy nadmiaru?

-zatrucie organizmu objawiające się biegunkami ,wymiotami i uszkodzeniem jelit

Jak poradzić sobie z niedoborami?

Jeżeli zauważyłeś u siebie objawy, które mogą wskazywać na niedobór żelaza zrób koniecznie badania krwi. Bo po co masz się męczyć ze złym samopoczuciem, skoro szybko możesz temu zaradzić?
Wiele renomowanych marek produkuje coraz więcej witamin i minerałów ,
Nie musisz już chodzić po takie produkty do apteki i przepłacać. Wystarczy , że wybierzesz się do swojego ulubionego sklepu z suplementami, gdzie zazwyczaj kupujesz odżywkę białkową i poproś o witaminy. Uwierz, że dostaniesz tam najwyżej jakości produkt w niskiej cenie.
Marki jakie polecam to przede wszystkim te które specjalizują się w produkcji witamin, minerałów i ekstraktów z roślin. Między innymi takie jak : NOW Food’s, Puritan’s Pride, Swanson, Doctor Best, Jarrow, Wish Performance.
Godnym polecenia produktem jest Iron Complex- NOW Food’s. Produkt ten to wyjątkowa mieszanka żelaza Ferrochel® (wysoce biodostępna forma żelaza) i jego ważnych ko-składników odżywczych w połączeniu z komplementarnymi substancjami roślinnymi. Witamina B-12 i kwas foliowy są niezbędne do produkcji czerwonych krwinek, podczas gdy witamina C zwiększa żelazo wchłanianie z przewodu pokarmowego.

Alternatywna suplementacja żelaza

Niedawno marka Iron Horse Series wypuściła na rynek nową odżywkę  białkową dla kobiet- Shape Line. Jest to wyjątkowy produkt, bo oprócz wysokiej zawartości wielofrakcyjnych białek ma w składzie dodatki potrzebne aktywnej kobiecie. Znajdziecie w środku dodatek l-cartnityny, kwasu foliowego i aż 14mg żelaza na jedną porcję

Suplementy diety nie mogą być stosowane jako substytut zróżnicowanej diety.

 



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.


%d bloggers like this: