Witaminy w ciąży ?

Witaminy w ciąży ?

Witaminy w ciąży

Ciąża to jeden z najważniejszym okresów w życiu kobiet, które zdecydowały się na dziecko. W tym czasie powinna szczególnie zwracać uwagę za swój tryb życia, ponieważ jest ona odpowiedzialna nie tylko za siebie, ale za nowo poczętego człowieka. Szczególną uwagę powinny zwrócić na codzienną dietę oraz odpowiednią suplementację . Stan jej zdrowia, samopoczucia w tym okresie jest najważniejszy.

Suplementacja podczas ciąży

W obecnych czasach producenci suplementów nie zapominają o przyszłych matkach. Tworzą całe kompleksy witamin i minerałów, które powinny idealnie sprawdzić się w tym ważnym okresie. Jakie wybrać dla siebie? O tym powinien zadecydować lekarz. Po odpowiednich badaniach może dopiero stwierdzić czego potrzebujemy, a czego mamy w nadmiarze. Trzeba zapamiętać fakt, iż w tym okresie nadmiar jakiegokolwiek suplementu również może być szkodliwe dla Ciebie jak i dla dziecka. 

Produkty na które warto zwrócić uwagę: 

Kwas foliowy

kwas foliowy to inaczej witamina B9. Bardzo ważnym faktem jest to, że witamina ta nie jest samodzielna syntezowana w naszym organizmie. Dlatego trzeba dostarczać ją z pożywieniem i suplementacją. 
Kwas foliowy ma bardzo duży wpływ na prawidłowy rozwój płodu.  Znaczące braki witaminy B9 w organizmie ciężarnej kobiety mogą przyczynić się do naprawdę poważnych uszkodzeń dziecka takie jak : rozszczep kręgosłupa, mózgowia. Niedobory kwasu foliowego może również spowodować krwotoki, przedwczesny poród, a nawet poronienie.  

Naturalne źródła:
zielony groszek, drożdże, podroby, kapusta, szpinak, brukselka, sery, jaja

 

Witamina D3 + K2

W czasie płodowym niedobór tej witaminy może przyczynić się do nieprawidłowego rozwoju mózgu i może to zagrażać nawet schizofrenią bądź autyzmem dziecka.  Ponadto jeżeli kobieta ciężarna nie zapewni sobie właściwego poziomu witaminy D3 z K2 bądź wapnia,  wyłącznym ich źródłem dla płodu będzie jej własny kościec, co powiększa ryzyko osteoporozy ciążowej. Ważne jest również to aby matka skomplementowała witaminę D3 również w czasie laktacji, zmniejszy to ryzyko takich chorób dziecka jak na przykład krzywica. 

Naturalne źródła:
Słońce!- wychodźmy jak najczęściej na spacery ! 
makrela, jajka, ser, mleko, śledź 

Witaminy z grupy B

Kompleks witamin z grupy B jest niezbędny do prawidłowego kształtowania się układu krążenia i układu nerwowego. Niedobór może prowadzić do problemów z przewodem pokarmowym płodu, pracą narządu wzroku oraz zapaleniem błony śluzowej jamy ustnej. Dodatkowo witaminy z grupy B uczestniczą w tworzeniu hemoglobiny i jest odpowiedzialny za procesy immunologiczne. Bierze udział w syntezie hormonów. Trzeba dodać, że zapotrzebowanie na witaminę B w czasie ciąży znacząco wzrasta

Naturalne źródła:
podroby, zboża, mleko, jaja, drożdże, sery, orzechy, pomidory, ryby

Witamina E

Witamina E jest bardzo dobrym antyoksydantem zwalczającym wolne rodniki. Kiedy kobieta w ciąży ma niedobór tej witaminy zwiększa się ryzyko przedwczesnego porodu lub nawet poronienia. Pojawiające się nadciśnienie oraz obrzęki ciała również mogą charakteryzować braki witaminy E.

Naturalne źródła:
oleje roślinne, produkty zbożowe, mleko, jaja, warzywa zielone

Żelazo

Żelazo odpowiedzialne jest za transport tlenu do wszystkich tkanek organizmu, więc jeżeli mamy niedobór tego minerału nasze ciało nie będzie wystarczająco dotlenione. W efekcie czego możemy czuć się ospali, czuć zmęczenie, bóle głowy i cierpieć na bezsenność. Kobiety są narażone bardziej na braki tego minerału ze względu na comiesięczną menstruację, a zapotrzebowanie przyszłych matek na żelazo jeszcze bardziej wzrasta. Długotrwałe niedobory minerału prowadzą do anemii, ta z kolei w najgorszych przypadkach grozić może przedwczesnym porodem czy poronieniem.

Naturalne źródła :
wątróbka, fasola biała, szpinak, płatki owsiane, dorsz, kasze, tofu, soja, brokuł, brukselka

 

Kochane kobietki ! Pamiętajcie, że w jednym z najpiękniejszym okresie jakim jest ciąża nie dbacie wyłącznie o siebie. To co będzie suplementować wpłynie znacząco na zdrowie Waszego malucha. Czytajcie dużo i edukujcie się 🙂
I wszystko uzgadniajcie ze swoim lekarzem prowadzącym 🙂

Pozdrawiam, Magda M

 



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.


%d bloggers like this: