Jak sobie poradzić z bezsennością?

Jak sobie poradzić z bezsennością?

Cierpisz na bezsenność?

Jesteś zmęczony , ale mimo to gdy położysz się do łóżka sen nie przychodzi tak łatwo?
W dzisiejszych czasach kiedy tempo życia jest na bardzo wysokim poziomie, ludzie są w ciągłej pogoni i poddani są wielu stresom. Mają coraz mniej czasu na sen bądź są na tyle przemęczeni, że mimo leżenia pod ciepłą kołderką sen nie nadciąga. Zatem w czym tkwi największy problem i jak się go pozbyć?

Czym jest bezsenność?

Zaburzenie jakim jest bezsenność to nieprawidłowości związane z zasypianiem, odpowiednią głębokością i długością snu. Jeżeli borykamy się z bezsennością, nasz sen nie spełnia podstawowych swoich funkcji jakimi są : odpoczynek i regeneracja ciała i psychiki człowieka.

Przyczyny bezsenności, zaburzeń snu?

  • Stres

Jest to jedna z najczęstszych powodów problemów ze snem. Dlatego bardzo ważnym jest abyśmy nauczyli się z nim walczyć. Warto przystopować choć na chwilę z pędem życia i narzucanych sobie obowiązków. Nikt z nas nie jestrobotem i każdy potrzebuje chwili odpoczynku, relaksu. Możesz sięgnąć po zioła takie jak : melisa, waleriana, dziurawiec. Ale jeżeli stres nie pozwala Ci zasnąć przez dłuższy okres czasu warto skontaktować się ze specjalistą i poprosić o pomoc.

  • Zaburzenia wydzielania melatoniny

Do poprawnej jakości snu konieczny jest odpowiedni poziom melatoniny w organizmie. Jest to neuroprzekaźnik, zwany również ‚hormonem nocy’, który skłania nasz organizm do snu wraz ze zmierzchem. Niestety często osoby pracujące na tzw. zmiany mają problemy z wyrównaniem melatoniny w organizmie. Ich sen nie jest równie głęboki i regenerujący jak osób które śpią w takich samych, określonych godzinach na co dzień.

  • Czynniki zewnętrzne

Mało która osoba potrafi smacznie spać przy hałasie zza ściany, przy pełnym świetle czy dusznym, niewywietrzonym pomieszczeniu.

  • Koszmary, lęki nocne

Często powodowane rozdrażnieniem, problemami, lękami codziennymi . Powinni zadbać o spokój wewnętrzny aby im zapobiec i cieszyć się spokojnym snem. Często również koszmary, lęki powodowane są zmianami hormonalnymi , dlatego też statystycznie większy problem z bezsennością mają kobiety.

  • Używki

Nadużywanie wszystkich używek może prowadzić do trwałego zaburzenia snu (kawa, papierosy, alkohol, narkotyki, środki psychoaktywne.

Jak możemy sobie pomóc?

Zacznijmy od podstaw ! Zadbajmy zatem o odpowiednią atmosferę w naszej sypialni. Przed snem wywietrz pokój, wyłącz laptopa i inne urządzenia elektryczne ( najlepiej by było gdyby ich w ogóle nie było w pokoju w którym zasypiasz). Kiedy w środku nocy budzi Cię pies sąsiada- zainwestuj w najzwyklejsze zatyczki do uszu. Zatroszcz się również o odpowiedni materac, łóżko- w dzisiejszych czasach asortyment w sklepach jest na tyle duży, że na pewno znajdziesz idealnie dopasowane dla siebie.

Jakie suplementy polepszą jakość snu?

 

ZMA : 

Większości znane połączenie: Magnez, cynk, witamina B6. Szczególnie ważny w suplementacji mężczyzn, ponieważ cynk wraz z magnezem w znaczący sposób wpływa na odpowiedni poziom testosteronu. Optymalizuje anaboliczny poziom hormonów, wydajność, regenerację i jakość snu. Można kupić ze świetnymi dodatkami typu : Gaba, tryptofan, który sprawią, że sen będzie jeszcze lepszy.

GABA:

Kwas gamma-aminomasłowy to neuroprzekaźnik działający wręcz jak lek naturalny uspakajający. Zatrzymuje nadmierne pobudzenie oraz łagodzi skutki stresu- rozluźnia napięcia nerwowe. Ma znaczący wpływ na dobry, głęboki sen właśnie poprzez swoje uspakajające właściwości .

Melatonina

Suplementy bogate w melatoninę poprawiają jej naturalny poziom w organizmie. Dlatego też nasze ciało będzie potrzebowało o wiele krótszego czasu do zaśnięcia ( będzie reagowało na naturalny cykl dnia- zmierzch= ochota na sen)  Często potrzebna suplementacja w podeszłym wieku, gdzie produkcja melatoniny jest coraz gorszy.

Tryptofan

Tryptofan to aminokwas który ma duże znaczenie w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego. Jest on często odpowiedzialny za stan psychiczny człowieka. Bierze udział w syntezie serotoniny, która jednym z zadań jest regulacja snu. Ponadto tryptofan bierze także udział w wytwarzaniu melatoniny, która z kolei odpowiada za regulację cyklu snu i czuwania.

 

Kompleksy 

Większość marek z suplementami tworzy kompleksy która mają za zadanie stanowczo poprawić jakość snu. Najczęściej ich zawartość to składniki opisane powyżej.
Najbardziej polecane przeze mnie to:

Pamiętaj jak ważny jest sen, aby Twój organizm prawidłowo funkcjonował. Osoby które intensywnie trenują na co dzień powinny o tym pamiętać jeszcze bardziej. Brak snu= brak regeneracji !
Zaczynajcie dbać o swoje zdrowie i dobre samopoczucie od podstaw !

 

Pozdrawiam, Magda M 🙂



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.