Odżywka białkowa w diecie

Odżywka białkowa w diecie

Odżywka białkowa w diecie

To, że wszystkie makroskładniki są niezbędne w diecie każdego człowieka do prawidłowego funkcjonowania wie każdy z nas. Odżywka białkowa jest świetną alternatywą do szybkiego i smacznego uzupełnienia protein w diecie w ciągu dnia, tym bardziej dla osób mocno aktywnych fizycznie. Jestem tego zdania , że bardzo dobrym sposobem jest zasilenie swojego każdego posiłku o porcję białka. 

Jak obliczyć zapotrzebowanie na białko?

Według mnie wystarczającą ilością białka w diecie redukcyjnej będzie 2g na kilogram masy ciała.  Natomiast w okresie diety na masę mięśniową wbrew pozorom można zmniejszyć nawet do 1,6g na kilogram.
Będąc przykładem- w tej chwili mam ujemny bilans kaloryczny w ciągu dnia- moja obecna waga to 58kg, zatem 58kg x 2g= 116g białka.
Czyli w ciągu całego dnia próbuję dostarczyć poprzez moją dietę około 120g białka. Większą część uzupełniam poprzez zwykłe produkty spożywcze takie jak mięsa, ryby, jaja. Ale odżywki białkowe doskonale sprawdzają się po treningu i jako urozmaicenie diety.

Jakie odżywki wybierać w ciągu dnia?

To wszystko zależy od naszego celu i ogólnej diety.
Najbardziej popularne i zalecane przeze mnie białko to te z serwatki. Jest ono najlepsze do syntezy białek i najłatwiejsze w trawieniu. Do uzupełnienia białka w ciągu dnia (np. jako dodatek do pancaków) najlepiej sprawdzi się  najzwyczajniejszy koncentrat serwatki. Nie ma sensu przepłacać za izolat ze względu na to , że podczas obróbki termicznej traci on swoje własności. Po treningu natomiast najlepszym wyborem będzie hydrolizat, izolat bądź hydrolizowana kazeina. Są to bowiem frakcje białka, które są najszybciej przyswajane przez organizm. Zaznaczyć jednak trzeba , że do porcji białka potreningowego najlepiej jest również dodać porcję węglowodanów np. zwykłe carbo, aby odbudować glikogen mięśniowy.

Białko zamiast śniadania, obiadu, a może kolacji ?

Nie jestem za tym, aby całkowicie zastępować posiłki samym białkiem. Preferuję raczej dietę zróżnicowaną, gdzie w większości posiłkach będziemy dostarczać wszystkie makroskładniki, gdzie na przykład do owsianki (węglowodany) napakowanej orzechami (tłuszcze) dodamy smakowe białko.
Świetnie sprawdzi się jako zamiennik naturalnych produktów białkowych.

W jakich sytuacjach najbardziej polecam zamieniać posiłki białkiem?

W kilku sytuacjach szczególnie mogę polecić zamianę posiłku na białko. Są to różne schorzenia, czy formy żywieniowe takie jak na przykład:

  • insulinooporność

Przy obniżonej wrażliwości organizmu na działanie insuliny warto stosować dietę białkowo- tłuszczową. Bądź wdrożyć kilka posiłków opartych głównie na białkach i tłuszczach. Dzięki temu wyrzut insuliny będzie rzadszy co może doprowadzić do redukcji choroby. Świetnym pomysłem dla takiego posiłku jest właśnie shake proteinowy z garstką orzechów bądź porząąądną łychą masła orzechowego.

  • dieta ketogeniczna

Dieta która głównie opiera się na białkowo-tłuszczowych posiłkach rewelacyjnie sprawdza się przy redukcji tkanki tłuszczowej.  Ketoza to dieta nisko węglowodanowa, opierająca się głównie na posiłkach komponowanych z białek i tłuszczy. Musimy sobie wyobrazić, że kiedy stosujemy ‘tradycyjne’ diety nasz organizm zużywa zazwyczaj glukozę jako źródło energii. Natomiast przy diecie ketogennej energię czerpiemy wprost ze spalania zapasów tłuszczu. Brzmi dobrze, prawda? Omlet z dodatkiem odzywki białkowej i masła orzechowego to jedna z licznych moich propozycji na dietę ketogenną. Resztę poznacie w kolejnych blogach 🙂

  • niedobór białka w ciągu dnia

Wyliczyłeś swoje zapotrzebowanie białka? Ale mimo to nie udało Ci się wyrobić programu w ciągu dnia? Nic straconego. Koktajl  białkowy na koniec dnia wszystko może wyrównać.  Zrób sobie takiego shake aby makroskładniki danego dnia były idealne. Na noc najlepiej wybierz kazeinę– białko które będzie wchłaniało się kilka godzin.

 



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.


%d bloggers like this: