Selen

Selen

SELEN

Selen to pierwiastek śladowy, który wpływa na prawidłowe funkcjonowanie niemal całego organizmu, ponieważ bierze udział w wielu procesach biologicznych komórek. Jest niezbędnym mikroelementem do utrzymania prawidłowej homeostazy ludzkiego organizmu.
Możemy go dostarczać wraz z pożywieniem, aczkolwiek zawartośc selenu w produktach spożywczych może znacząco różnić się ze względu na jego ilość w glebie czy też w wodzie. Tereny Polski są uważane za mało wartościowe pod względem zawartości tego mikroelementu, dlatego też suplementacja w dzisiajszych czasach jest bardzo ważna.
Witaminy takie jak A, E, C potęgują wchłanialność selenu w organizmie człowieka.

Rola selenu w organizmie człowieka

Tarczyca

Selen pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu tarczycy- jest jednym ze składników które uczestniczą w wytwarzaniu i rozpadzie hormonów tarczycy.
Jest niezbędny do konwersji T4 do T3. Chroni ludzki organizm przed toksycznością jodu, którym bardzo często leczone są nieprawidłowości związane z tarczycą.

Xu J et al. Supplemental Selenium Alleviates the Toxic Effects of Excessive Iodine on Thyroid, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20517655?dopt=AbstractPlus

Odporność

Selen przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania układu immunologicznego.
Odpowiednia podaż tego minerału buduje odporność ludzkiego organizmu. Selen znacząco obniża poziom przeciwciał.
Badania Dr. Gartera ( naukowiec z Niemiec) udawadania około 40 % redukcję przeciwciał po suplementacji selenem

Płodność

U mężczyzn większa część selenu znajduje się w jądrach i gruczołach płciowych. Znacząco wpływa na sprawność seksualną mężczyzn. Selen przyczynia się również do prawidłowego przebiegu spermatogenezy, jest odpowiedzialny za jakość nasienia oraz za ilość i ruchliwość plemników .

Wygląd

Selen pomaga zachować zdrowe włosy i paznokcie. Niski poziom tego pierwiastka w organizmie przyczynia się do tego, że włosy stają się bardziej łamliwe, mniej elastyczne.
Ochrania nas przed szkodliwym działaniem wolnych rodników, hamuje proces starzenia się tkanek, co pozwala na zachowanie jak najdłużej młodego wyglądu

Antyoksydacja

Selen pomaga w ochronie komórek przed stresem oksydacyjnym. Cechują go bardzo silne właściwości antyoksydacyjne.

Źródło selenu w pożywieniu

Selen dostarczamy wraz z pożywieniem, chociaż nie zawsze jest to wystarczające i wtedy właśnie warto go suplementować. Najbogatszymi produktami w selen są:
zboża, nabiał, mięso, ryby, skorupiaki, orzechy brazylijskie

Dzienne zapotrzebowanie selenu

Przyjęte zapotrzebowanie na selen
Dzieci od 10- 30 ug
Młodzież i dorośli 45-60 ug
Kobiety w ciąży 65-75 ug

Trzeba również dodać, że osoby będące na diecie wegańskiej są bardziej narażone na niedobory selenu, ponieważ jego zawartość w warzywach i owocach jest o wiele niższa, warto zatem rozważyć dodatkową suplementację.

Suplementy diety nie mogą być stosowane jako substytut zróżnicowanej diety.



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.


%d bloggers like this: