Słodziki- alternatywy dla białego cukru

Słodziki- alternatywy dla białego cukru

Słodziki- alternatywy dla białego cukru

Kto nie lubi słodkiego ? Chyba tylko jakieś wybitne jednostki 😀
Czujecie ten klimat- zimą rozgrzewająca, gorąca czekolada, latem pyszne lody i gofry nad morzem?
Ale co z tym cukrem ? Czy jesteśmy na niego skazani, żeby poczuć nasz ulubiony słodki smak?
Obecnie na rynku jest naprawdę wiele alternatyw do białego cukru.

Co powoduje nadmierna ilość białego cukru w organizmie?

Po pierwsze- nadwagę!

Kiedyś uważano, że to tłuste potrawy to główny wróg wszystkich dietetyków. Wpływa on niekorzystnie na naszą sylwetkę i trwoni nasze wylane poty na siłowni. Dla mnie- nic bardziej mylnego. Odpowiednia podaż tłuszczu w diecie jest wręcz wskazana- i to dieta bardzo niskotłuszczowa może być prędzej niebezpieczna dla naszego zdrowia i naszej sylwetki, niż te wysokotłuszczowe. ( Jeżeli jesteś ciekawy odnośnie tej tematyki- zapoznaj się z moim blogiem na temat diety białkowo-tłuszczowej- ketozie). Ówcześnie , po wielu wykonanych badaniach jednogłośnie stwierdzono, że głównym powodem nadwagi jest właśnie cukier !

Uwaga! Cukier czai się naprawdę wszędzie. W 90% przetworzonych produktach znajdziesz właśnie dużą ilość cukru. Nawet w rzeczach w których nie przepuszczalibyście , że coś się mieści (chociażby słone przekąski) Dlatego tak ważne jest aby czytać etykiety na produktach. A najlepiej gdybyś swoje posiłki przygotowywał z nieprzetworzonych jeszcze produktów.

Po drugie- niszczenie odpowiedniej flory bakteryjnej!

Kiedy Twoja dieta opiera się na wysokoprzetworzonej żywności, a do kawki nie potrafisz sobie odmówić dwóch batoników wiedz, że grozi Ci duże ryzyko rozwijania się Candidy- grzybów występujących w przewodzie pokarmowym. To właśnie nadmierne spożycie cukru bardzo często prowadzi do drożdżycy ( infekcji grzybiczych) –skóry i błon śluzowych. Dodatkowo trzeba zaznaczyć , że cukier w przewodzie pokarmowym przetwarzany jest w alkohol co może skutkować wzdęciami, gazami i niestrawnością.

Po trzecie- pogorszenie stanu skóry

Jednym ze sprawców tworzenia się zaskórników, wyprysków, pryszczy i wiele innych podobnych problemów skórnych jest dieta bogata w cukry proste. Przy takich komplikacjach z cerą najlepiej jest całkowicie odstawić ten składnik z diety,  ale zauważysz na pewno też już jakąś różnicę jeżeli wyeliminujesz go chociaż o połowę.   

Czym można zastąpić biały cukier?

Przetestowałam już naprawdę wiele słodzików.. Od tych naturalnych po te syntetyczne. Przestawię Wam moje to 3 słodziki.  

  1. Erytrytol (erytrol)

Moim zdaniem numer jeden wśród słodzików. Zapytacie dlaczego? Jest po prostu bardzo zdrowym zamiennikiem cukru w dodatku prawie bezkalorycznym.
Jego indeks glikemiczny wynosi zero , dlatego po jego spożyciu nie wzrasta poziom glukozy we krwi- zatem jest całkowicie bezpieczny dla cukrzyków.
Dodatkowo erytrytol nie jest metabolizowany przez ludzki organizm i pozbywamy się go w niezmienionej formie z moczem. Kolejnym zdrowotnym atutem jest działanie antyoksydacyjne oraz wspomaganie odporności organizmu.
A co z kaloriami?
Są tak małe, że nawet nie warto  ich przeliczać włączając erytrytol do diety. 1g słodzika ma zaledwie 0,2-0,4 kcal.

  1. Ksylitol

Wyglądem identyczny jak biały cukier, ale duuużo zdrowszy. Inaczej zwany cukrem brzozowym, bo właśnie z kory brzozowej zazwyczaj jest pozyskiwany. Ksylitol ma o 40 % mniejszą kaloryczność i o 75 % mniej węglowodanów od sacharozy.  1 g tego produktu to około 2,4 g kcal. Mimo, że kaloryczność jest niższa niż zwykły biały cukier, sama słodycz ksylitolu jest intensywniejsza . Posiada również znacznie niższy indeks glikemiczny . Ksylitol perfekcyjnie nadaje się do kuchni, ponieważ jest odporny na działanie wysokich temperatur- nie traci swoich właściwości.

  1. Stewia

Jest to całkowicie naturalny słodzik pochodzenia roślinnego. Wytwarzana jest z rośliny Stewia rebaudiana Bertoni inaczej zwaną po prostu stewią.  Glikozydy stewiolowe są 300 razy słodsze od zwykłej sacharozy ( około ¼ łyżeczki zastąpi  jedną szklankę cukru) . Jeżeli chodzi o kaloryczność tego produktu to jego  wartość jest praktycznie równa zero ( ale pod warunkiem, że jego nośnikiem będzie na przykład celuloza, która się nie trawi w naszym organizmie) Tak jak erytrytol i ksylitom nie podnosi glukozy we krwi.  Kolejną zaletą jest działanie antyoksydacyjne oraz przeciwzapalne.  Dodatkowym atutem jest fakt, że stewia odporna jest na wysoką temperaturę ( zatem śmiało możecie używać jej do pieczenia i gotowania)



2 thoughts on “Słodziki- alternatywy dla białego cukru”

  • Hej,
    Czytam Twojego bloga od dłuższego czasu, wyczytałem wiele przydatnych dla mnie informacji, które zresztą zastosowałem w mojej diecie.
    Jestem ciekawy co myślisz o ilości białka w diecie dla mężczyzny ćwiczącego 3 razy w tygodniu – jaka według Ciebie powinna być właściwa ilość na kilogram masy ciała.

    Pozdrawiam
    Piotr

    • Witam serdecznie ! Cieszę się, że w jakiś sposób moje rady przydały Ci się w życiu ! 🙂
      Jeżeli chodzi o ilość białka w diecie dla mężczyzny to już kwestia tego jaki jest Twój cel. Redukcja, budowanie masy, czy po prostu dobra kondycja? 🙂
      Pozdrawiam, Magda M 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.


%d bloggers like this: