Kofeina- kilka cennych faktów

Kofeina- kilka cennych faktów

Jeden z najpopularniejszych suplementów wśród sportowców. Stosowany zarówno jako jednostkowy suplement, ale również w stakach przedtrenigowych oraz preparatach energetyzujących .

Kofeina?

Kofeina jest substancją pobudzającą (stymulantem- środkiem psychoaktywnym). Sprawia, że troszeczkę lepiej nam się myśli, poprawia nieco zdolności poznawcze. Najczęstszym źródłem z którego pozyskuję się kofeinę to kawa, kakao, herbata, yerba mate i guarana.

Czy kofeina odwadnia?

Często podobne pytanie zadają sobie osoby, które
wypijają wiele kaw dziennie i często np. łapią ich skurcze. Więc jaka jest
odpowiedź na to pytanie ? Nie jednoznaczna. Jeżeli mówimy o osobach, które
regularnie stosują kofeinę w ilościach niewielkich i średnich ten efekt
odwodnienia się nie pojawia. Okazuje się, że jeżeli ktoś stosuje kofeinę przez
przynajmniej dwa tygodnie w dawce do mniej więcej 4mg na kilogram masy ciała to
ona nie odwadnia. Zatem – kawa, herbata czy też napój z yerba maty można z
powodzeniem wliczyć w bilans płynów i traktować je jako płyny nawadniające.
Więc nie musicie się obawiać takich normalnych dawek kofeiny.

Czy yerba mate a kawa zawierają w sobie inną odmianę
kofeiny?

Często można usłyszeć , że w yerba macie występuje inna odmiana kofeiny aniżeli w
zwykłej kawie. Jak to już jest? W yerba mate i kawie występuje ta sama forma
kofeiny- to jest ten sam związek chemiczny. Jednak należy pamiętać, że w tych
naparach występują również inne alkaloidy, które wykazują działania
biologiczne, dlatego też z tego tytułu możemy odbierać inaczej działanie po
wypiciu kawy czy też yerba mate . Ale cały czas jest to ta sama substancja –
nie są to jakieś inne izomery kofeiny.

Czy kofeina powoduje demineralizację kości?

Tutaj najistotniejszy element to jest to ile minerałów dostarczamy z naszego
pożywienia, ile minerałów znajduje się w naszej diecie. Okazuje się, że nawet u
kobiet w okresie menopauzy, które są znacznie bardziej narażone na
demineralizację kości taki efekt nie ustępuje w przypadku kiedy spożywają
niskie i średnie dawki kofeiny w sposób regularny ( jeżeli w diecie dostarczała
mniej więcej 800mg wapnia)

Czy kofeina jest niezdrowa?

Część osób twierdzi, że jest zdrowa, część, że jest niezdrowa. A wszystko oczywiście
zależy od dawki. Jeżeli ktoś regularnie przyjmuję kofeinę- czy to w postaci
kawy, herbaty, yerba mate, czy nawet w postaci syntetycznej w niskich i
średnich dawkach nie ma się czego obawiać. Wówczas kofeina wykazuje tu
działanie prozdrowotne- jest znakomitym antyoksydantem, czasem może nawet pomóc
w terapii choroby alzheimera, pozytywny wpływ na układ naczyniowo- sercowy .
Spektrum działania zdrowotnego kofeiny w takich dawkach jest naprawdę szerokie.
Dawki które sięgają nawet do 400mg można uznać za prozdrowotne i nie należy się
ich obawiać. Natomiast duże dawki które ktoś stosuje np. 1000mg kofeiny już
mają wręcz odwrotne działanie- może powodować drżenie mięśniowe, kołatanie
serca.

 

 



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.