Witamina Słońca, czyli wszystko o witaminie D

Witamina Słońca, czyli wszystko o witaminie D

Witamina Słońca, czyli wszystko o witaminie D

Większość witamin dla ludzkiego organizmu jest egzogenne, co oznacza , że należy go dostarczać z zewnątrz. Wyjątkiem tutaj jest Witamina D3 , ale czy jest to równoznaczne z tym, że nie trzeba jej suplementować ?

Nic bardziej mylnego

 Mimo, że głównym źródłem witaminy D jest słońce,  skórna produkcja witaminy D często jest niezupełna, ponieważ na jej syntezę ma wpływ wiele  bodźców . Zastanówmy się również ile czasu dziennie przebywamy bezpośrednio na słońcu ? Szczególnie w okresie jesienno-zimowym kiedy słońce widnieje wyjątkowo krótko, większość z nas często widzi je jedynie przez okno siedząc przy biurku. Więc zadajmy sobie pytanie co powinniśmy zrobić, aby nie dopuścić do niedoboru Witaminy D i dlaczego jest to tak ważne  ?

Czym w ogóle jest witamina D  ?

    Witamina D jest wytwarzana w organizmie  w chwili styczności z promieniami ultrafioletowymi (UVB), z tego powodu nierzadko jest określana witaminą słońca.

Głównymi korzyściami wynikającymi z właściwego poziomu witaminy D w organizmie jest prawidłowy rozwój i mineralizacja tkanki kostnej ponieważ reguluje gospodarkę wapniowo-fosforanową organizmu.  Zapewnia dobrą kondycję zębów i kości. Witamina ta działa pozytywnie również na system nerwowy, skurcze mięśni (w tym również serca). Poprawia stan skóry, zapobiega stanom zapalnym oraz przyspiesza gojenie dotychczasowych podrażnień.  Normuje też poziom cukru we krwi ponieważ reguluje wydzielanie insuliny.

            Wyróżniamy dwie główne formy które występują w diecie:

  • Witamina D3 –Występuje np. w tłustych rybach i żółtkach jaj, mleku krowim
  • Witamina D2 – Występuje w rzadko spotykanych grzybach.

Zestawiając te dwie formy witaminy D trzeba przyznać, że bardziej interesująca jest dla nas D3 ponieważ jest niemalże dwa razy skuteczniejsza w podnoszeniu poziomu witaminy D w organizmie człowieka niż D2. Dlatego też skupimy się głównie na witaminie w tej postaci.

Jak rozpoznać prawdopodobny niedobór witaminy D3? 

    Pierwszym oraz najpopularniejszym symptomem deficytu są częste infekcje . Dzieję się tak dlatego, ponieważ osłabieniu poddaje się cały układ odpornościowy , który jak wiadomo jest odpowiedzialny za nasze zdrowie.

   Często witaminę D3 nazywa się hormonem szczęścia, ponieważ wpływa na poziom serotoniny (odpowiedzialnej za regulacje emocjonalne) i właśnie z tego powodu kiedy nasz organizm cierpi na niedobór łatwo o pogorszenie samopoczucia, agresywne zachowania czy nawet depresję.

   Kiedy dotyka nas brak energii, uczucie ciągłego zmęczenia, problem z koncentracją, a nocami cierpimy na bezsenność to również możemy podejrzewać niedostatek witaminy D .

  Jak wspominane było wcześniej, witamina D odpowiedzialna jest za kondycję zębów, kości. Więc śmiało można stwierdzić, że jej deficyt będzie rzutował negatywnie na kościec w formie próchnicy, podatności na złamania czy nawet wypadanie zębów. 

Do czego prowadzi długotrwały niedobór witaminy D?

Zacznijmy od początku..
W czasie płodowym niedobór tej witaminy może przyczynić się do nieprawidłowego rozwoju mózgu i może to zagrażać nawet schizofrenią bądź autyzmem dziecka.  Ponadto jeżeli kobieta ciężarna nie zapewni sobie właściwego poziomu witaminy D bądź wapnia,  wyłącznym ich źródłem dla płodu będzie jej własny kościec, co powiększa ryzyko osteoporozy ciążowej. 

Awitaminoza witaminy D u dzieci może powodować krzywicę, która występuje w skutek rozregulowanej gospodarki wapniowo-fosforanową organizmu- demineralizacji kości.  Natomiast u  starszych osób niedobór tej witaminy często powoduje poważne schorzenia kości- osteoporozę.  

Ogólne osłabienie, które dosięga nas przez niewystarczalny poziom witaminy D nie grozi nam jedynie przeziębieniem czy grypą, ale również w gorszych przypadkach chorobami autoagresywnymi w których organizm atakuje własne zdrowe komórki np. reumatoidalne zapalenie stawów , stwardnienie rozsiane czy łuszczyca. Podwyższa również zagrożenie chorób układu sercowo-naczyniowego – zawał, udar mózgu.

W toku również są prowadzane badania odnośne powiązania niedoboru witaminy D a cukrzycą typu 2, ponieważ niski poziom tej witaminy sprzyja oporności na insulinę.

Aby nie dopuścić do niedoboru..

   Musimy przyjmować sporą ilość ze zdrowego pożywienia w których znajduję się D3 takie jak na przykład olej z wątroby dorsza, tłuste ryby , jajka, żółty ser, mleko krowie. Powinniśmy również jak najczęściej wystawiać się na ekspozycję słońca (UVB).  Niestety mimo tych starań  trudno jest dostarczyć odpowiednią ilość witaminy D3 organizmowi. Dodatkowo niektórzy z nas nie mają większego wpływu na niedobory tejże witaminy. Są to osoby które cierpią na różne zwyrodnienia jak np. zaburzenia wchłaniania, schorzenia zaburzające zamianę witaminy D w narządach na jej aktywne biologicznie metabolity.   

By zapobiec tym wszystkim przypadłościom, bądź zmniejszyć ich objawy

 należałoby przyjmować witaminę D3 profilaktycznie.

W jaki sposób?

Wiek Dawka dobowa Stosowanie  
1-18 lat do 1000 j.m.  od września do kwietnia lub przez cały rok  
>18-65 lat do 2000 j.m.  
>65 lat do 2000 j.m.    cały rok  
>18 lat z otyłością BMI >30kg/m2 do 4000 j.m.  
 

„UWAGA: Nie ma sposobu aby wiedzieć czy powyższe zalecenia są poprawne. Jedynym sposobem aby odpowiednio dobrać dawkę jest badanie krwi. Być może potrzebujesz cztery do pięciu razy więcej niż powyżej zalecane. Idealnie stężenie we krwi 25(OH)D powinno wynosić 60 mg/ml (150 nmol/l).”

 Dodatek do witamy D..

Jeżeli zdecydowałeś się na suplementację witaminy D3, konieczne jest abyś również zakupił witaminę K2. Są one bowiem konieczne do prawidłowego funkcjonowania. Spożywanie dużej ilości wapnia z witaminą D bez jednoczesnego stosowania witaminy K2 może mieć wpływ na rozwinięcie się miażdżycy, ponieważ odkłada się ona w tętnicach zamiast kościach. Powinno przyjmować się około 45mcg K2 na 1000IU witaminy D3.

 

Pozdrawiam,
Magda.



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.


%d bloggers like this: